ΓΕΦΥΡΕΣ ΟΧΙ ΤΕΙΧΗ
Σάββατο, 6 Ιουνίου 2015, ο Πάπας Φραγκίσκος ταξίδεψε στο μαρτυρικό Σαράγεβο, πραγματοποιώντας μια επίσκεψη η οποία διήρκεσε 11 ώρες. Παραλλήλισε αυτή την πόλη ως την «Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων» επειδή, όπως και στη Ιερουσαλήμ, συνυπάρχουν σ’ αυτήν διαφορετικές εθνοτικές ομάδες και θρησκείες. Διαφοροποιείται όμως γιατί εδώ υπήρξαν και αδελφοκτόνοι πόλεμοι χριστιανών εναντίον χριστιανών, χριστιανών εναντίον μουσουλμάνων και μουσουλμάνων εναντίον χριστιανών.
«Σε μια εποχή όπως η δική μας, είπε, η επιθυμία και η προσπάθεια για να εδραιωθεί η ειρήνη συ-
γκρούονται με το γεγονός ότι στον κόσμο μας βρίσκονται σε εξέλιξη πολλές ένοπλες συγκρούσεις.
Είναι σαν ένας τρίτος παγκόσμιος πόλεμος που διεξάγεται «κατά τόπους» και χάρη στη παγκόσμια
επικοινωνία γίνεται έντονα αισθητή αυτή η πολεμική ατμόσφαιρα.»
Ο χαρακτηρισμός: «τμηματικός τρίτος παγκόσμιος πόλεμος» δεν είναι καινούργιος. Ο πάπας Φραγκίσκος, για πρώτη φορά χρησιμοποίησε αυτό τον χαρακτηρισμό το περασμένο καλοκαίρι, επιστρέφοντας από το ταξίδι του στην Κορέα. Στην ομιλία του στη Θ. Λειτουργία που τέλεσε στο ασφυκτικά γεμάτο στάδιο του Σαράγεβο είπε:
“Υπάρχουν άνθρωποι που αυτό το πολεμικό κλίμα το θέλουν σκοπίμως, το δημιουργούν και το υπο-
θάλπουν. Αυτοί είναι ιδίως εκείνοι που επιδιώκουν μια σύγκρουση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών,
καθώς επίσης και εκείνοι που κερδοσκοπούν από τους πολέμους, γιατί πωλούν όπλα”. Και εδώ ο πάπας
Φραγκίσκος αναφερόμενος σε «εκείνους που επιδιώκουν την σύγκρουση» άφησε να διαφανεί ότι δεν αναφέρεται μόνο στον ισλαμικό φονταμενταλιστικό φανατισμό – που στις μέρες μας είναι επίκαιρος με όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή – αλλά και σ’ εκείνους, που κάτω από κάποιο
ιδεολογικό μανδύα, υποθάλπουν τη σύγκρουση για να επωφεληθούν οικονομικά.Δηλαδή αυτούς που «κερδοσκοπούν»με τους πολέμους πουλώντας όπλα.
Στο τέλος του ενδεκάωρου ταξιδιού στη Βοσνιακή πρωτεύουσα, ο πάπας Φραγκίσκος συναντήθηκε με τους νέους στο Πνευματικό κέντρο της νεολαίας “Ιωάννης Παύλος Β‘” της Καθολικής Μητρόπολης της πρωτεύουσας και απάντησε σε ερωτήσεις που του υπέβαλαν οι νέοι. Μεταξύ άλλων είπε: «Όλοι μιλούν για την ειρήνη, μάλιστα κάποιοι ισχυροί της γης μιλούν και λένε ωραία πράγματα για την ειρήνη αλλά, κάτω από το τραπέζι, πωλούν όπλα! Από εσάς τους νέους, περιμένω ειλικρίνεια και τιμιότητα για το τί σκέφτεστε και αισθάνεστε, τί πιστεύετε και πώς ενεργείτε ως προς αυτά τα τρία πράγματα μαζί. Το αντίθετο λέγεται υποκρισία. Το σημαντικό στοιχείο στο σημείο αυτό είναι η αναφορά στους ισχυρούς που υποκριτικά μιλούν για ειρήνη ενώ στην πραγματικότητα δεν οικοδομούν την ειρήνη. Κερδοσκοπούν με τον πόλεμο πουλώντας κάτω από το τραπέζι όπλα. Όλα αυτά που συμβαίνουν γεννούν διάφορα ερωτήματα: πως μπόρεσαν οι πολεμιστές του Ισλαμικού Κράτους να βρουν τόσα πολλά όπλα που τους επέτρεψαν να κατακτήσουν τόσο εδάφη; από πού τα προμηθεύτηκαν; από ποιά σύνορα πέρασαν; ποιός τους τα πούλησε ή ποιός
τους τα προμήθευσε και για ποιούς λόγους; Είναι ερωτήσεις στις οποίες πρέπει να απαντήσουν οι χώρες της περιοχής αλλά και οι σύμμαχοί τους στη Δύση.» Τέλος, μια σχετική ερώτηση υποβλήθηκε στον Πάπα στο ταξίδι της επιστροφής κατά την σύντομη συνομιλία που είχε με δημοσιογράφους, το βράδυ του Σάββατο της 6 Ιουνίου ε. ε. Απάντησε: «Βεβαίως και υπάρχει υποκρισία, πάντα! Γι’ αυτό κατ’ επανάληψη έχω πει ότι δεν είναι αρκετό να μιλούμε για την ειρήνη θα πρέπει να δεσμευθούμε να εγκαθιδρύσουμε την ειρήνη! Όποιος μιλά για την ειρήνη μόνον και δεν ενεργεί για την εγκαθίδρυση της μιλά αντιφατικά! είναι υποκρισία. Εκείνοι δε που μιλούν για την ειρήνη και προωθούν τον πόλεμο -επειδή πωλούν όπλα- είναι υποκριτές. Είναι τόσο απλό….»
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται σ΄ αυτό το θέμα και με αυτούς τους
όρους. Αρκεί να θυμηθούμε τις δηλώσεις που έκανε στο δημοσιογράφο Henrique Cymerman, της
Καταλανικής εφημερίδας «La Vanguardia» (Πρωτοπορία), στις 12 Ιουνίου 2014: «Έχουμε “ξεφορτωθεί
και απορρίψει” μια ολόκληρη γενεά προκειμένου να διατηρηθεί ένα οικονομικό σύστημα που δεν
αντέχει πλέον, ένα σύστημα που για να επιβιώσει πρέπει να διεξάγει πολέμους, όπως έκαναν πάντα
οι μεγάλες αυτοκρατορίες. Με δεδομένο ότι δεν μπορεί να κηρυχθεί ένας τρίτος παγκόσμιος πόλε-
μος, διεξάγονται πόλεμοι κατά τόπους. Τι σημαίνει αυτό; Κατασκευάζονται και πωλούνται όπλα και με
αυτό τον τρόπο επιβιώνουν τα ισοζύγια των ειδωλολατρικών οικονομιών οι μεγάλες οικονομίες του
κόσμου θυσιάζουν τον άνθρωπο στα πόδια του ειδώλου του χρήματος και είναι προφανές ότι με αυτό
τον τρόπο επιβιώνουν.»
Γι΄ αυτές τις δηλώσεις του, ο πάπας Φραγκίσκος επιβραβεύτηκε από το The Economist, εβδομαδιαίο
περιοδικό που εκδίδεται στη Μεγάλη Βρετανία, με τον χαρακτηρισμό του «λενινιστή».
15ήμερη έκδοση • Έτος ίδρυσης 1966
Δ/ντής: π. Ιωάννης Μαραγκός φύλλο 839 19 Ioυνίου 2015
Ο αγώνας εναντία στην πείνα μπορεί να κερδηθεί,
χρειάζεται σοβαρότητα και αυτοσυγκράτηση.
Είναι πλέον φανερό ότι η ανάπτυξη
προϋποθέτει την αυτοσυγκράτηση και τη σοβαρότητα.
Ο πάπας Φραγκίσκος δέχτηκε στο Βατικανό τους συμμετέχοντες στην 39η σύνοδο της FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations – ΔιεθνήςΟργάνωσηΤροφίμων και Γεωργίας, του ΟΗΕ).Υπολογίζεται ότι 1,3 δισεκ. τόνοι τροφίμων, ή περίπου το 30% της παγκόσμιας παραγωγής, πάνε χαμένοι ή πετιούνται ετησίως, ανακοίνωσε πέρυσι ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO). Υπηρεσίες του ΟΗΕ υπογραμμίζουν ότι αυτή η ποσότητα τροφίμων θα μπορούσε με άνεση να θρέψει τα 800 εκατομμύρια των ανθρώπων που πεινούν στον κόσμο.
Ο πάπας Φραγκίσκος είπε ότι η καταπολέμηση της πείνας δεν γίνεται με την αναφορά των στατιστικών στοιχείων, με “παχιά λόγια”, με υποσχέσεις και ευχολόγια αλλά με συγκεκριμένη και στοχευμένη δράση.
Μια τέτοια δράση για να πάρει σάρκα και οστά χρειάζεται αλλαγή του τρόπου ζωής και της διαχείρισης των
φυσικών πόρων, της χρήσης γης και του τρόπου κατανάλωσης των παραγομένων προϊόντων ώστε να μην καταλήξουμε στην σκλαβιά του καταναλωτισμού. Αν σταματή-
σουμε την κατασπατάλησή τους θα νικήσουμε την πείνα. Η πρόσβαση στην απαραίτητη τροφή είναι δικαίωμα για
όλους και είναι από τα δικαιώματα εκείνα που δεν επιτρέπουν εξαιρέσεις. «Χρειάζεται να δεσμευτούμε αποφασι-
στικά και με υπευθυνότητα και όχι ενώ βλέπουμε παντού» είπε ο Πάπας, «την αριθμητική αύξηση εκείνων που με δυ-
σκολία μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ένα τακτικό και υγιεινό φαγητό, αντί να υπερβούμε τις όποιες δυσκολίες
προτιμούμε να… εξουσιοδοτούμε… σκεφτόμαστε ότι κά-
ποιος άλλος θα ασχοληθεί». Ο Πάπας υποδεικνύει μερικά σημεία που μπορούν να
βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αρχίζο-
ντας από το ότι πρέπει να υπάρξει:
Αλλαγή τρόπου διαβίωσης
«Ας αναλάβουμε, λέει ο Πάπας, με περισσότερη αποφασιστικότητα τη δέσμευση να ζούμε έχοντας ανάγκη λιγότερων αγαθών. Η αυτοσυγκράτηση και η σοβαρότητα δεν αντιτίθεται στην ανάπτυξη, μάλιστα, είναι πλέον φανερό ότι η ανάπτυξη προϋποθέτει την αυτοσυγκράτηση
και τη σοβαρότητα. Μια τέτοια συμπεριφορά είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καταπολέμηση της κατασπατάλησης
των αγαθών. Πράγματι καταλήγει να πετιέται το εν τρίτο των τροφίμων που παράγονται»