Μεταμορφώσεως 2021
Η περιγραφή της Μεταμόρφωσης του Ιησού υφαίνει μαζί παλαιές παραδόσεις του Ισραήλ, όπως ακούσαμε στο πρώτο ανάγνωσμα από το βιβλίο του Δανιήλ, ματιές στην ταυτότητα του Ιησού και βλέψεις στην μελλοντική ολοκλήρωση του κόσμου και της Βασιλείας του Θεού.
Η λέξη μεταμόρφωση σημαίνει απλά «αλλάζω μορφή». Πολλές θρησκευτικές παραδόσεις πιστεύουν ότι οι θεοί εύκολα μπορούν να αλλάξουν σε διάφορες μορφές. Ο Δίας μεταμορφώθηκε σε ταύρο και έκλεψε την Ευρώπη. Στην Ιουδαϊκή αποκάλυψη υπήρχε η ελπίδα ότι οι δίκαιοι θα μεταμορφωθούν σε μία ένδοξη ουράνια μορφή. Στο Ευαγγέλιο του Μάρκου τονίζεται ιδιαίτερα ότι τα φορέματα του Ιησού έγιναν λαμπερά και πολύ άσπρα, δηλαδή ο ίδιος ο Ιησούς μεταμορφώθηκε. Δεν άλλαξε μορφή, αλλά η εσωτερική θεϊκή μορφή του εξωτερικεύτηκε. Η ερώτηση επομένως δεν είναι αν μπορεί να γίνει η μεταμόρφωση αλλά τι σημαίνει.
Ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, έχοντας το προνόμιο να γίνουν μάρτυρες αυτής της μεταμόρφωσης, φαίνεται ότι αποτελούν τον στενό κύκλο των μαθητών του Ιησού. Η παρουσία τους κάνει αυτό το γεγονός ιστορικό και όχι απλά μία ουράνια οπτασία.
Στο δεύτερο ανάγνωσμα ο Πέτρος το επιβεβαιώνει: δεν χρησιμοποίησαν περίτεχνους μύθους για να μιλήσουν για το γεγονός. Ενώ μόνο ο Ιησούς μεταμορφώθηκε και μόνο εκείνος μιλάει με την οπτασία του Μωυσή και του Ηλία, οι μαθητές συμμετείχαν στην εμπειρία. Είδαν τον μεταμορφωμένο Ιησού μαζί με τον Μωυσή και τον Ηλία. Τυλίχτηκαν στην σκιά της νεφέλης και άκουσαν τη φωνή η οποία απευθυνόταν σε εκείνους ακριβώς.
Η περιγραφή περιλαμβάνει πολλές λεπτομέρειες σχετικά με τον Μωυσή και τον Ηλία. Ο Μωυσής μίλησε στο Θεό πάνω στο βουνό Σινά και ο Ηλίας πάνω στο βουνό Χωρήβ. Και οι δύο είχαν ένα είδος μεταμόρφωσης: Του Μωυσή έγινε το πρόσωπό του λευκό και ο Ηλίας μεταφέρθηκε μέσα σε ένα πύρινο άρμα. Τελικά και οι δύο άντρες σχετίζονται με δύο πολύ σημαντικές παραδόσεις. Μαζί αντιπροσωπεύουν την βάση της Ισραηλίτικης παράδοσης, το Νόμο και τους Προφήτες αντίστοιχα. Μαζί προμηνύουν την προφητική έλευση της μεσσιανικής εποχής. Είχαν λάβει υποσχέσεις για έναν μελλοντικό μεσσία.
Το αίτημα του Πέτρου για να στήσουν τρεις σκηνές παραπέμπει στη γιορτή της σκηνοπηγίας, όταν οι Εβραίοι θυμούνταν την προσωρινή κατοίκησή τους σε σκηνές στην έρημο τότε που ο Θεός πορευόταν μαζί τους και τους μιλούσε μέσα από τη νεφέλη. Την εποχή του Ιησού, η γιορτή αυτή είχε μεσσιανική σημασιολογία. Εάν η αίτηση του Πέτρου δείχνει την επιθυμία του να απολαύσει τις μεσσιανικές ευλογίες, η εντολή του Ιησού να μην διηγηθούν σε κανένα όσα είδαν παρά μόνο όταν ο Υιός του ανθρώπου θα αναστηνόταν από τους νεκρούς, τους υπενθυμίζει ότι ο Ιησούς πρέπει να ταπεινωθεί πριν δοξαστεί. Η μεταμόρφωση είναι ο προάγγελος αυτής της δόξας.
Η φωνή από την νεφέλη είναι ξεκάθαρη αλλά και κεκαλυμμένη. Ο Ιησούς ταυτίζεται ως ο αγαπητός Υιός, όπως ο Ισαάκ, ο γιος του Αβραάμ, ο οποίος ήταν επίσης αγαπητός γιος, αλλά του ζητήθηκε να θυσιαστεί. Η φωνή κατευθύνει τους τρεις μαθητές να ακούν τον Ιησού. Αυτό μπορεί να ερμηνευτεί γενικά, όμως η εντολή του Ιησού ενώ κατέβαιναν από το βουνό συγκεκριμενοποιεί τα λόγια της φωνής. Είναι ξεκάθαρο ότι οι μαθητές δεν κατάλαβαν τι θέλει να πει: όταν αναστηθεί από τους νεκρούς. Ο συσχετισμός του Ισαάκ με τον Ιησού δηλώνει ότι ο Ιησούς μιλούσε για τον θάνατό του. Η μεταμόρφωση είχε σκοπό να προετοιμάσει τον στενό κύκλο των μαθητών με το αδιανόητο πάθος και θάνατο του ώστε να τους ενδυναμώσει προκαταβολικά.
Στις 6 Αυγούστου 1945 έπεσε η πρώτη ατομική βόμβα στη Χιροσίμα.
Η άσπρη λάμψη της βόμβας σκόρπισε θάνατο και φρίκη στους κατοίκους. Η άσπρη λάμψη της μεταμόρφωσης του Ιησού σκόρπισε ελπίδα και δύναμη στους μαθητές του. Η δύναμη του ανθρώπου μπορεί να είναι ολέθρια. Η δύναμη του Θεού ποτέ δεν κάνει κακό στον άνθρωπο.
Εμείς είμαστε έτοιμοι να αντικρύσουμε τη δόξα του Ιησού Χριστού; Την αναζητούμε; Έχουμε μάτια και αυτιά ανοικτά ώστε όταν ο Θεός μας φανερώνεται, όταν ο Χριστός μας αποκαλύπτει τη δόξα του να τον δούμε; Η μεταμόρφωση του Χριστού έγινε για να δώσει θάρρος και ελπίδα στους μαθητές του ενόψει του επερχόμενου πάθους και θανάτου του. Ο Ιησούς δεν θέλει να χάνουμε το θάρρος και την ελπίδα μας μέσα στα βάσανά μας. Θέλει να πιστεύουμε σε αυτόν που θέλει να μας οδηγήσει στη δόξα. Αν κι εμείς το επιθυμούμε, αν κι εμείς θέλουμε να βγούμε νικητές από τα βάσανα και τον θάνατο, ας κάνουμε ότι μας λέει η φωνή από τη νεφέλη: Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός. Αυτόν να ακούτε»!
Αρχιεπίσκοπος Ιωσήφ