Απέτυχε ο Οικουμενισμός;

ΑΠΕΤΥΧΕ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ;

Με την ευκαιρία της επισκέψεως του Πάπα στην πατρίδα μας κι ενώ η επίσημη υποδοχή του υπήρξε άψογη και εγκάρδια από όλους, εντούτοις, ακόμα μία φορά, κάποιοι ακραίοι κύκλοι βρήκαν την ευκαιρία να εκφράσουν όλο το μίσος τους ενάντια στον Επίσκοπο Ρώμης και γενικά εναντίον των καθολικών.

Υπήρξε αναπόφευκτο το να αντιδράσουν μερικοί καθολικοί και, απογοητευμένοι από αυτή την κατάσταση, να αναρωτηθούν εάν αξίζει ο κόπος, να εξακολουθήσουμε το διάλογο με τους ορθοδόξους ή ακόμα χειρότερα, κάποιοι κατέληγαν πως ο οικουμενισμός έχει αποτύχει.

Αυτή η απογοήτευση όπως αποτυπώθηκε, αναφορικά με τα αποτελέσματα του οικουμενισμού, τη συμμερίζομαι σε ένα ποσοστό και εγώ, εγώ, που όλη μου τη ζωή εργάζομαι με πάθος για την ενότητα των χριστιανών. Κι αναρωτιέμαι: «Γιατί τόσο μίσος ενάντια στους καθολικούς και στον Πάπα;». Μάλιστα, μία από τις παλαιότερες αναρτήσεις μου σε αυτόν τον χώρο, φέρει τον τίτλο: «Γιατί τόση μισαλλοδοξία;». Αυτοί οι κύκλοι, για να δικαιολογήσουν το μίσος τους, εφευρίσκουν ανυπόστατες κατηγορίες ιστορικού, θεολογικού ακόμα και ηθικού περιεχομένου. Είναι τόσο τερατώδεις αυτές οι κατηγορίες μέσω των social media ή και μερικές φορές από τον άμβωνα κάποιας εκκλησίας, ώστε σύμφωνα με το νόμο, αυτοί οι δήθεν χριστιανοί, θα μπορούσαν να κατηγορηθούν για υποκίνηση σε μίσος, ρατσισμό και διασπορά συκοφαντικής δυσφήμισης.

Ακόμα και για μερικούς θεολόγους, καταλήγω πως υπάρχει στο μυαλό τους μια δυϊστική και μανιχαϊστική αντίληψη του κόσμου: η Δύση είναι το κακό, η Ανατολή το κάλο.

Ωστόσο, είμαι της γνώμης, πως δεν πρέπει να περάσει σε αυτούς τους «τύπους» η αντίληψη ότι ο οικουμενισμός έχει δήθεν αποτύχει. Εκείνοι ακριβώς αυτό επιθυμούν και αυτό επιδιώκουν. Αντιλαμβανόμαστε όλοι, πως ο επίσημος οικουμενισμός είναι μία δύσκολη διαδικασία. Όμως ο ανεπίσημος, ήδη αποκαλύπτει τους καρπούς του.

Βέβαια, η ένωση των Εκκλησιών δεν θα γίνει σε μία μέρα, αλλά ο οικουμενισμός άλλαξε ήδη την νοοτροπία τουλάχιστον σε μας τους Καθολικούς. Πριν από 60 χρόνια, πριν από τη Β’ Σύνοδο του Βατικανού δηλαδή, ο οικουμενισμός ήταν σχεδόν άγνωστος σε εμάς. Σιγά σιγά όμως και σταδιακά, όλα άλλαξαν με το Διάταγμα για τον Οικουμενισμό: «Η αποκατάσταση της ενότητας». Μπορούμε να ισχυριστούμε πως με μεγάλη πιθανότητα, σήμερα, δεν υπάρχει ούτε ένας καθολικός στα εκατομμύρια ανά τον κόσμο που να τρέφει κάποιο μίσος ενάντια σε έναν ορθόδοξο διότι αυτός είναι ορθόδοξος. Το αντίθετο, η εκτίμηση και η αγάπη μας για την Ορθοδοξία είναι συνεχής και ειλικρινής. Η πρόσφατη επίσκεψη του Πάπα στη Χώρα μας, από μόνη της, αποτελεί μία ακράδαντη επιβεβαίωση. Υπήρξε ένας ύμνος για την Ελλάδα, για την ειρήνη, για την ενότητα, μια αγκαλιά για τους πτωχούς, τους πρόσφυγες. Μόνο οι φανατικοί δεν το αναγνωρίσαν.

Επιπλέον, γνωρίζουμε καλά πόσοι Ορθόδοξοι θεολόγοι, με τους οποίους συνεργαζόμαστε, βλέπουν με συμπάθεια τη δυτική παράδοση και, χωρίς να παύουν να είναι καλοί Ορθόδοξοι, επιθυμούν τον εποικοδομητικό διάλογο και καταλαβαίνουν έσωθεν τον Καθολικισμό, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς ίχνος φανατισμού. Έχουν καταλάβει πως οικουμενισμός δεν σημαίνει η προσπάθεια να δημιουργηθεί μια παγκόσμια απρόσωπη θρησκεία, όπως επαναλαμβάνουν οι αντι-οικουμενιστές, αλλά η ειλικρινής προσπάθεια, με το διάλογο, να καταλάβει ο ένας τον άλλον, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς πεισματικές αναφορές στο παρελθόν.

Ενδεικτικό αυτής της διαφορετικής, ορθόδοξης προσέγγισης στο διαχριστιανικό διάλογο, αποτελεί το «Πρόγραμμα των ανοικτών διαλέξεων του ΜΟΕΤ για το 2021 – 22», ψυχής της οποίας είναι ο καθηγητής θεολογίας Πέτρος Βασιλειάδης (βλέπε κάτωθι).

Η Ελληνική Βιβλική Εταιρία αντιπροσωπεύει ένα θαυμάσιο παράδειγμα οικουμενικής συνεργασίας: Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Ευαγγελικοί συνεργάζονται άψογα για την διάδοση της Αγίας Γραφής.

Ο Πάπας Φραγκίσκος, κατά την επίσκεψη του στον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, υπενθύμισε μια άλλη σπουδαία συνεργασία μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων, αυτή «των διαχριστιανικών συμποσίων, που προωθεί η Θεολογική Σχολή της Θεσσαλονίκης μαζί με το Ποντιφικό Πανεπιστήμιο Antonianum της Ρώμης». Αυτή η συνεργασία διαρκεί περισσότερο από 30 χρόνια!

Πρέπει να μας κυριεύουν τα συναισθήματα του Αγίου Αυγουστίνου, ο οποίος, όταν οι Δονατιστές οι οποίοι δεν αναγνώριζαν το βάπτισμα των Καθολικών έλεγαν σε αυτούς: «Εσείς δεν είστε αδελφοί μας», ο Άγιος αυτός δίδασκε στους πιστούς του: «Αδελφοί αισθανόμαστε πόνο για αυτούς, διότι είναι αδέλφια μας. Θα πάψουν να είναι αδέλφια μας όταν δε θα λένε πιά ‟Πάτερ ημών”… Σε αυτούς που σας λένε πως δεν είστε πιά αδέλφια μας, εσείς να απαντάτε: ‟Εσείς όμως παραμένετε αδέλφια μας».

+ Ιωάννης Σπιτέρης

Αρχιεπίσκοπος

πρώην Κερκύρας

 __________________________________________________________________________________________________

ΈΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΝΕΠΙΣΗΜΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ

Το Πανεπιστήμιο της Αγίας Αικατερίνης (USK) και το Κέντρο Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών (CEMES) αποφάσισαν να αφιερώσουν τις Ανοιχτές Δημόσιες Διαλέξεις αυτού του ακαδημαϊκού έτους του Μεταπτυχιακού Προγράμματός τους στην «Ορθόδοξη Οικουμενική Θεολογία» (MOET) στην προσέγγιση της Ανατολικής και Προχαλκηδόνειας Ορθοδοξίας με τον Λατινικό και Ελληνόρρυθμο Καθολικισμό.

Το αγγλικό πρόγραμμα των διαδικτυακών διαλέξεων, από μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής και του διδακτικού προσωπικού του ΜΟΕΤ, καθώς και επιλεγμένους ερευνητές του Ποντιφικού Πανεπιστημίου του Αγίου Θωμά (Angelicum), της Οικουμενικής Μονής Bose και των Oriental Orthodox και Ukrainian Greek Catholic Churches, ως συντονιστών και ομιλητών, έχει προγραμματιστεί για τις 18:00-19:30 ώρα Ελλάδας.

Παράλληλα με αυτές τις διαλέξεις, έχει προγραμματιστεί, πάλι στις 18:00-19:30 ώρα Ελλάδας (16:00-17:30 GMT και 08:00-9:30 ώρα Καλιφόρνιας), και το ελληνικό τμήμα των διαλέξεων.

Χρονικά, οι ανοιχτές διαλέξεις αυτής της ακαδημαϊκής χρονιάς, ελληνικές και αγγλικές, στις συζητήσεις των οποίων συμμετέχουν και δύο ακόμη ερευνητές από τις διάφορες χριστιανικές παραδόσεις (εντός παρενθέσεων) και είναι προσβάσιμες στο ευρύτερο κοινό με δυνατότητα μετάφρασης από το κανάλι του CEMES https://www.youtube.com/channel/UCD_5mcv3Z82pYW8LFUkZEmw.

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Το κήρυγμα της Κυριακής (του Σεβ. Νικολάου)

  ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΔΩΡΕΑΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ Στη σημερινή ευαγγελική περικοπή ακούσαμε είναι ένα από τα πιο γνωστά επεισόδια του Ευαγγελίου, ο «πολλαπλασιασμός των άρτων».

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου