Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο kantam.gr . Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας. Συμφωνείτε ? 
  • Αρχική
  • Μύκονος
  • Η Αγία Γραφή, τόπος όπου ο Θεός συναντάται με τον άνθρωπο
Pin It

Η Αγία Γραφή, ο τόπος όπου ο Θεός συναντάται με τον άνθρωπο

ΑΓΙΑ_ΓΡΑΦΗ_ΤΟΠΟΣ_ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ_2.jpeg

Πάπας Φραγκίσκος: η Βίβλος, ο τόπος όπου ο Θεός συναντάται με τον άνθρωπο
«Τα λόγια της Αγίας Γραφής δεν γράφτηκαν για να παραμείνουν φυλακισμένα σε ένα πάπυρο, σε μια περγαμηνή ή στο χαρτί, αλλά για να μπορέσει ένας άνθρωπος που προσεύχεται να τα λάβει κάνοντάς τα να βλαστήσουν μέσα στην καρδιά του». Η προσευχή βρίσκεται ακόμη στο επίκεντρο της κατήχησης του Πάπα κατά τη γενική ακρόαση, που τελείται, ως συνήθως αυτή την περίοδο, στη βιβλιοθήκη του Αποστολικού Παλατιού. Η προσευχή, εξηγεί αυτή τη φορά ο Φραγκίσκος, η οποία μπορεί να ξεικινήσει από ένα απόσπασμα της Βίβλου.
Αυτός ο στίχος της Βίβλου έχει γραφτεί και για εμένα, αιώνες και αιώνες πριν, για να μου φέρει ένα λόγο του Θεού. Γράφτηκε για τον καθένα από εμάς. Σε όλους τους πιστούς συμβαίνει αυτή η εμπειρία: ένα απόσπασμα της Γραφής, που έχει ήδη ακουστεί πολλές φορές, μια μέρα ξαφνικά, μου μιλάει και φωτίζει μια κατάσταση που βιώνω. Αλλά πρέπει εκείνη την ημέρα, να βρίσκομαι εκεί, στο ραντεβού με αυτό το Λόγο.

Ο Λόγος ενσαρκώνεται μέσα μας και αλλάζει τα πράγματα
Ο Θεός, συνεχίζει ο Πάπας, περνά καθημερινά και σπέρνει ένα σπόρο στο έδαφός μας. Το εάν αυτός θα βλαστήσει εξαρτάται από εμάς, από την καρδιά μας και από την διαθεσιμότητά μας. Και επαναλαμβάνει μια φράση του αγίου Αυγουστίνου: «Φοβάμαι τον Κύριο όταν περνά». Φοβάται μήπως και δεν αντιληφθεί το Θεό. Ο Φραγκίσκος μιλά για ένα είδος νέας ενσάρκωσης του Λόγου, πράγματι, «εμείς είμαστε τα «αρτοφόρια» όπου τα λόγια του Θεού επιθυμούν να φιλοξενηθούν και να φυλαχθούν, προκειμένου να επισκεφθούν τον κόσμο». Αλλά, λέει, δεν πρέπει να εκμεταλλευόμαστε την Αγία Γραφή, χρησιμοποιώντας την για να επιβεβαιώσουμε «το δικό μας φιλοσοφικό και ηθικό όραμα», αλλά να ελπίζουμε «σε μια συνάντηση». Και παρατηρεί:
Με ενοχλεί λίγο, όταν ακούω τους χριστιανούς να απαγγέλουν σαν παπαγάλοι στίχους από τη Βίβλο. «Ω, ναι… Ω, ο Κύριος είπε… αυτό επιθυμεί…». Μα εσύ συναντήθηκες με τον Κύριο με αυτό το στίχο; Δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα μνήμης: είναι ένα πρόβλημα της μνήμης της καρδιάς, αυτής που σε κάνει να είσαι ανοικτός για μια συνάντηση με τον Κύριο. Και αυτή η λέξη, αυτός ο στίχος, θα σε οδηγήσει στη συνάντηση με τον Κύριο.

Στη συνέχεια επιστρέφοντας στο γραπτό κείμενο συνεχίζει:
Εμείς, επομένως, διαβάζουμε τις Γραφές ώστε εκείνες «να μας διαβάσουν». Και είναι μια χάρη να μπορείς να αναγνωρίζεις σε αυτό ή εκείνο το πρόσωπο, σε αυτή η εκείνη την κατάσταση. Η Βίβλος δεν γράφτηκε για μια ανθρωπότητα γενικευμένη, αλλά για εμάς, για εμένα, για εσένα, για τους άντρες και τις γυναίκες με σάρκα και οστά, αλλά για άντρες και γυναίκες που έχουν όνομα και επίθετο, όπως εγώ, όπως εσύ. Και ο Λόγος του Θεού, εμποτισμένος με το Άγιο Πνεύμα, όταν γίνεται αποδεκτός με ανοιχτή καρδιά, δεν αφήνει τα πράγματα όπως ήταν πριν: ποτέ. Κάτι αλλάζει. Και αυτή είναι η χάρη και η δύναμη του Λόγου του Θεού.

Lectio divina: ανάγνωση, διάλογος και ενόραση
Ο Πάπας στη συνέχεια περιγράφει εκείνη τη μορφή προσευχής η οποία, γεννημένη στο πλαίσιο των μοναστηριών έχει πλέον εξαπλωθεί και σε ενορίες: είναι η lectio divina. Συνίσταται στην ανάγνωση ενός αποσπάσματος από τη Βίβλο με προσοχή, με «υπακοή στο κείμενο», παρατηρεί ο Φραγκίσκος, για να κατανοήσουμε το νόημά του. Στη συνέχεια ξεκινάμε έναν διάλογο με τις λέξεις που έχουμε διαβάσει, διαλογιζόμενοι και αναρωτώμενοι τι είναι αυτό που αυτές λένε σε μένα. Τέλος, η lectio divina προβλέπει μια στιγμή ενόρασης. Τα λόγια και οι σκέψεις, επιβεβαιώνει ο Πάπας, «δίνουν μια θέση στην αγάπη, όπως συμβαίνει μεταξύ ερωτευμένων για τους οποίους ορισμένες φορές, ένα σιωπηλό βλέμμα είναι αρκετό». Και συνεχίζει:
Μέσα από την προσευχή, ο Λόγος του Θεού έρχεται να κατοικήσει μέσα μας και εμείς μέσα σε αυτόν. Ο Λόγος εμπνέει καλές προθέσεις και υποστηρίζει τη δράση. Μας δίνει δύναμη, μας δίνει γαλήνη και ακόμη και όταν μας γεννά μια κρίση μας δίνει ειρήνη. Κατά τις «άσχημες» και μπερδεμένες ημέρες, διασφαλίζει στην καρδιά ένα πυρήνα εμπιστοσύνης και αγάπης που την προστατεύει από τις επιθέσεις του κακού. Έτσι ο Λόγος του Θεού γίνεται σάρκα, ας μου επιτραπεί η χρήση της έκφρασης, γίνεται σάρκα σε εκείνους που τον υποδέχονται μέσα από την προσευχή.

Στους βίους των αγίων το αποτύπωμα της Αγίας Γραφής
Και ο Πάπας αναφέρει «μια όμορφη έκφραση» που λέει πόσο σημαντικός είναι ο Λόγος για τη χριστιανική ζωή: 
Σε ορισμένα αρχαία κείμενα προκύπτει η εντύπωση ότι οι χριστιανοί ταυτίζονται με τον Λόγο τόσο πολύ, που ακόμη κι αν όλες οι Βίβλοι του κόσμου καίγονταν, θα μπορούσε να σωθεί το «καλούπι» μέσω του αποτυπώματος που έχει αφήσει στις ζωές των αγίων.
Υπακοή και δημιουργικότητα, αυτά είναι τα κύρια συστατικά της ζωής του χριστιανού και οι Άγιες Γραφές, καταλήγει ο Πάπας Φραγκίσκος, «είναι ένας ανεξάντλητος θησαυρός. Είθε ο Κύριος να μας χορηγεί τη χάρη να αντλήσουμε ακόμη περισσότερα από αυτόν, μέσω της προσευχής».

Pin It
Κάνετε σάρωση για γρήγορη πρόσβαση απο το κινητό, και το τάμπλετ σας, στην ιστοσελίδα μας.
Greek English French German Italian Spanish
(c) Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου και Καθολική Επισκοπή Χίου-Λέσβου-Σάμου
Υπεύθυνος Σύνταξης: π. Γεώργιος Παλαμάρης
Συντακτική Επιτροπή: π. Λέων Κισκίνης, Δημήτρης Λεβαντής, π. Αλέξανδρος Πέρρος, π. Ιωάννης Σκλάβος, Ρένα Φυρίγου
Διαχειριστής: Νικόλαος Φώσκολος