Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο kantam.gr . Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας. Συμφωνείτε ? 
Pin It

6

Τελικά τι είπε ο πάπας Φραγκίσκος;

Το «Francesco», ένα ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα πρόσφατα και παρουσιάζει τη ζωή και την διακονία του πάπα Φραγκίσκου, έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο, και αυτό διότι η ταινία περιέχει μια σκηνή στην οποία ο πάπας Φραγκίσκος ζητά τη θέσπιση νόμων περί πολιτικών ενώσεων για ζευγάρια του ίδιου φύλου.
Ορισμένοι ακτιβιστές και άρθρα στα μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ο πάπας Φραγκίσκος άλλαξε την διδασκαλία της Καθολικής Εκκλησίας με αυτές τις παρατηρήσεις του. Για πολλούς καθολικούς, τα σχόλια του Πάπα εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το τι πραγματικά είπε ο Πάπας, τι σημαίνει, και τι διδάσκει η Εκκλησία για τις πολιτικές ενώσεις και τον γάμο.

Τι είπε ο πάπας Φραγκίσκος για τις πολιτικές ενώσεις;

Κατά τη διάρκεια μιας σκηνής του ντοκιμαντέρ «Francesco» που η συζήτηση ήταν για την ποιμαντική φροντίδα του πάπα Φραγκίσκου για τους Καθολικούς που αυτοπροσδιορίζονται ως ΛΟΑΤ [(αγγλικά: LGBT) είναι ένα αρκτικόλεξο που προέρχεται από τις λέξεις Λεσβία, Ομοφυλόφιλος, Αμφιφυλόφιλος και Τρανς], ο Πάπας έκανε δύο ξεχωριστά σχόλια.
Πρώτα είπε: «Οι ομοφυλόφιλοι έχουν το δικαίωμα να είναι μέρος της οικογένειας. Είναι παιδιά του Θεού και έχουν δικαίωμα σε μια οικογένεια. Κανείς δεν πρέπει να απορριφθεί, ή να είναι στενοχωρημένος εξαιτίας αυτού».

Ενώ ο Πάπας δεν ανέλυσε, ούτε και ανέπτυξε το νόημα αυτών των παρατηρήσεων στο βίντεο, κατά το παρελθόν είχε μιλήσει για αυτό το θέμα για να ενθαρρύνει τους γονείς και τους συγγενείς να μην εξοστρακίζουν ή αποφεύγουν τα παιδιά τους όταν αυτοπροσδιορίζονται ως ΛΟΑΤ. Αυτό φαίνεται να είναι η έννοια με την οποία ο Πάπας μίλησε για το δικαίωμα των ανθρώπων να είναι μέλη της οικογένειας.

Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι όταν ο πάπας Φραγκίσκος μίλησε για «δικαίωμα σε μια οικογένεια», προσέφερε ένα είδος σιωπηρής υποστήριξης της υιοθεσίας από ζευγάρια του ίδιου φύλου. Όμως αυτό δεν ισχύει, καθότι στο παρελθόν (Ιούλιος 2010, Αργεντινή) ο ίδιος ο Πάπας είχε ταχθεί εναντίον τέτοιων υιοθεσιών, λέγοντας μάλιστα ότι μέσω αυτών (των υιοθεσιών) τα παιδιά «στερούνται την ανθρώπινη ανάπτυξή τους που δίνεται από έναν πατέρα και μια μητέρα και είναι θέλημα Θεού», αλλά και ότι «κάθε άτομο χρειάζεται έναν άνδρα πατέρα και μια γυναίκα μητέρα που μπορεί να τους βοηθήσει να διαμορφώσουν την ταυτότητά τους».

Το δεύτερο ξεχωριστό κομμάτι των λεγομένων του αφορά τις πολιτικές ενώσεις, ο Πάπας σε αυτό το σημείο είπε ότι: «Αυτό που πρέπει να δημιουργήσουμε είναι ένας νόμος περί πολιτικών ενώσεων. Με αυτόν τον τρόπο καλύπτονται νομικά».

«Το υποστήριξα αυτό», πρόσθεσε ο πάπας Φραγκίσκος, προφανώς αναφερόμενος στην πρότασή του προς τους αδελφούς του επισκόπους το 2010, κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης συζήτησης στην Αργεντινή σχετικά με τον γάμο των ομοφυλοφίλων, ότι η αποδοχή πολιτικών ενώσεων μπορεί να είναι ένας τρόπος για να αποφευχθεί η έγκριση νόμων για το γάμο ομοφύλων στη χώρα.

Τι είπε ο πάπας Φραγκίσκος για τον γάμο των ομοφυλοφίλων;

Τίποτα. Το θέμα του γάμου των ομοφυλοφίλων δεν συζητήθηκε στο ντοκιμαντέρ. Στη διακονία του, ο πάπας Φραγκίσκος επαναλάμβανε συχνά ό,τι λέει το διδακτικό σώμα της Καθολικής Εκκλησίας ότι ο γάμος είναι μια δια βίου ένωση μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας.

Ενώ ο πάπας Φραγκίσκος ενθάρρυνε συχνά μια διάθεση υποδοχής προς τους Καθολικούς που αυτοπροσδιορίζονται ως ΛΟΑΤ, ο Πάπας έχει επίσης πει ότι «ο γάμος είναι μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας» και ότι «η οικογένεια απειλείται από τις αυξανόμενες προσπάθειες ορισμένων να επαναπροσδιορίσουν τον ίδιο τον θεσμό του γάμου» (Μανίλα 2015) και ότι οι προσπάθειες επαναπροσδιορισμού του γάμου «απειλούν να παραμορφώσουν το σχέδιο του Θεού για τη δημιουργία».

Γιατί τα σχόλια του Πάπα για τις αστικές ενώσεις είναι τόσο μεγάλο θέμα;

Ενώ ο Πάπας Φραγκίσκος έχει μιλήσει στο παρελθόν για τις πολιτικές ενώσεις, δεν έχει υποστηρίξει ρητά την ιδέα δημοσίως.

Από ό,τι φαίνεται το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει φράσεις και όχι ολόκληρη την σκέψη ή το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτές ειπώθηκαν, και είναι πιθανό να υπάρχουν κομμάτια που ο Πάπας αναπτύσσει τη σκέψη του και τα οποία δεν φτάνουν τελικά στην οθόνη δημιουργώντας σύγχυση.

Η αποδοχή των πολιτικών ενώσεων για ζευγάρια του ίδιου φύλου είναι μια πολύ διαφορετική προσέγγιση για έναν Πάπα, που φανερώνει μια διαφοροποίηση από τη θέση των δύο άμεσων προκατόχων του για το θέμα. [Σημ. Η πολιτική ένωση είναι μια συμφωνία δύο ενήλικων προσώπων, ανεξάρτητα από το φύλο τους, με την οποία ρυθμίζουν τη συμβίωσή τους (σύμφωνο συμβίωσης) καταρτίζεται αυτοπροσώπως με συμβολαιογραφικό έγγραφο μια συμβολαιογραφική πράξη, ο ενώ γάμος είναι ένα Μυστήριο που ενώνει αδιάλυτα δυο βαπτισμένους (έναν άνδρα και μια γυναίκα) σε ένα δόσιμο (μια δωρεά) που είναι αμοιβαίο και εξαγιάζει... ].

Το 2003, με έγγραφο [Σύνοδος για τη Διδασκαλία της πίστεως, Στοχασμοί γύρω από τα σχέδια νομικής αναγνώρισης των ενώσεων μεταξύ ομοφυλοφιλικών προσώπων (3 Ιουνίου 2003)] που εγκρίθηκε από τον πάπα Ιωάννη Παύλο Β' και είχε συντάξει ο καρδινάλιος τότε Τζόζεφ Ράτζιγκερ, μετέπειτα πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ’, η Σύνοδος για τη Διδασκαλία της Πίστεως ανέφερε ότι «ο σεβασμός για τα ομοφυλόφιλα άτομα δεν μπορεί με κανέναν τρόπο να οδηγήσει στην έγκριση της ομοφυλοφιλικής συμπεριφοράς ή στη νομική αναγνώριση των ομοφυλοφιλικών ενώσεων».

Άτομα διαφορετικού φύλου επιλέγουν πράγματι την πολιτική ένωση. Αλλά, αν ο νόμος εγκρίνει την πολιτική ένωση και για τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, αυτό «θα αποκρύψει ορισμένες βασικές ηθικές αξίες και θα προκαλέσει υποτίμηση του θεσμού του γάμου».

«Η νομική αναγνώριση των ομοφυλοφιλικών ενώσεων ή η τοποθέτησή τους στο ίδιο επίπεδο με τον γάμο θα σήμαινε όχι μόνο την έγκριση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς, με συνέπεια να το καταστήσουμε πρότυπο στη σημερινή κοινωνία, αλλά και να αποκρύψουμε τις βασικές αξίες που ανήκουν στην κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας», κατέληγε το έγγραφο.

Το έγγραφο της Συνόδου για την διδασκαλία της Πίστεως του 2003 περιέχει τη δογματική αλήθεια και τις θέσεις του Ιωάννη Παύλου του Β' και του Βενεδίκτου του ΙΣΤ' σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εφαρμογής της διδασκαλίας της Εκκλησίας σε ζητήματα πολιτικής σχετικά με την πολιτική εποπτεία και τη ρύθμιση του γάμου. Ενώ αυτές οι θέσεις είναι σύμφωνες με τη μακροχρόνια πειθαρχία της Εκκλησίας επί του θέματος, δεν θεωρούνται οι ίδιες ως δόγματα πίστεως.

Μερικοί υποστηρίζουν ότι τα λεγόμενα του Πάπα είναι αιρετικά. Είναι αλήθεια αυτό;

Όχι. Οι παρατηρήσεις του Πάπα δεν αρνούνται ούτε αμφισβητούν καμία δογματική αλήθεια που οι Καθολικοί πρέπει να κατέχουν ή να πιστεύουν. Στην πραγματικότητα, ο Πάπας επιβεβαίωσε συχνά τη διδακτική διδασκαλία της Εκκλησίας σχετικά με το γάμο.

Η προφανής έκκληση του Πάπα για νομοθεσία για την πολιτική ένωση (η οποία φαίνεται να διαφέρει από τη θέση που εξέφρασε η Σύνοδος για τη διδασκαλία της Πίστεως το 2003), θεωρείται από πολλούς ως απόκλιση από μια μακροχρόνια ηθική κρίση με την οποία οι ποιμένες της Εκκλησίας έχουν διδάξει και υποστηρίξει την αλήθεια. Το έγγραφο της Συνόδου ανέφερε ότι οι νόμοι για τις πολιτικές ενώσεις δίνουν σιωπηρή συγκατάθεση στην ομοφυλοφιλική συμπεριφορά, ενώ ο Πάπας αν και εξέφρασε την υποστήριξή του στις πολιτικές ενώσεις, έχει επίσης μιλήσει κατά την διακονία του για την ανηθικότητα των ομοφυλοφιλικών πράξεων.
Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι μια συνέντευξη σε ντοκιμαντέρ δεν αποτελεί βήμα για επίσημη παπική διδασκαλία. Το ντοκιμαντέρ δεν παρουσιάζει τις παρατηρήσεις του Πάπα στο σύνολό τους, και δεν έχει παρουσιαστεί ένα επίσημο κείμενο με τα λεγόμενά του. Οπότε αν η Αγία Έδρα δεν δώσει διευκρινίσεις για το θέμα, θα πρέπει να τα δούμε εντός του πλαισίου που ειπώθηκαν και με βάση τις περιορισμένες διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με αυτά.

Τι ισχύει στον κόσμο με τις πολιτικές ενώσεις;

Υπάρχουν 29 χώρες στον κόσμο που αναγνωρίζουν νόμιμα τον «γάμο» του ίδιου φύλου. Οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται στην Ευρώπη, τη Βόρεια ή τη Νότια Αμερική. Αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου, η συζήτηση για τον ορισμό του γάμου μόλις ξεκινά. Σε τμήματα της Λατινικής Αμερικής, για παράδειγμα, ο επαναπροσδιορισμός του γάμου δεν είναι ένα διακανονισμένο πολιτικό θέμα, και οι καθολικοί πολιτικοί ακτιβιστές αντιτάσσονται σε κινήσεις στη νομοθεσία για την πολιτική ένωση.

Οι αντίπαλοι των πολιτικών ενώσεων υποστηρίζουν ότι αυτές συνήθως αποτελούν μια γέφυρα για την ψήφιση νομοθεσίας για το γάμο ομοφυλοφίλων και οι εκστρατείες για την προστασία του γάμου σε διάφορες χώρες λένε ότι ανησυχούν ότι οι λομπίστες των ΛΟΑΤ θα χρησιμοποιήσουν τα λόγια του Πάπα στο ντοκιμαντέρ για να προωθήσουν μια πορεία προς το γάμο του ίδιου φύλου.

Τι διδάσκει η Εκκλησία για την ομοφυλοφιλία;

Η Κατήχηση της Καθολικής Εκκλησίας διδάσκει ότι όσοι αυτοπροσδιορίζονται ως ομοφυλόφιλοι «πρέπει να γίνονται δεκτοί με σεβασμό, συμπόνια και λεπτότητα. Πρέπει να αποφεύγονται οι άδικες διακρίσεις σε βάρος τους. Τα πρόσωπα αυτά καλούνται να πραγματοποιήσουν το θέλημα του Θεού στη ζωή τους και, αν είναι χριστιανοί, να ενώσουν με το Σταυρό του Κυρίου τις δυσκολίες που ενδέχεται να συναντούν από την κατάστασή τους».

Η κατήχηση εξηγεί ότι «οι πράξεις της ομοφυλοφιλίας είναι εσωτερικά ακόλαστες», και οι ομοφυλοφιλικές πράξεις είναι «αντίθετες προς τον φυσικό νόμο» και τα ομοφυλοφιλικά πρόσωπα, όπως όλοι οι άνθρωποι, καλούνται να ζήσουν την αγνότητα (Κατήχηση της Καθολικής Εκκλησίας 2357,2358,2359).

Οι Καθολικοί είναι υποχρεωμένοι να συμφωνήσουν με τον Πάπα για τις πολιτικές ενώσεις;

Οι δηλώσεις του πάπα Φραγκίσκου στο ντοκιμαντέρ «Francesco» δεν αποτελούν επίσημη παπική διδασκαλία. Η υποστήριξη του Πάπα για την αξιοπρέπεια όλων των ανθρώπων και η έκκλησή του για σεβασμό όλων των ανθρώπων βασίζονται στην Καθολική διδασκαλία. Οι Καθολικοί δεν υποχρεούνται να υποστηρίξουν μια νομοθετική ή πολιτική θέση λόγω των σχολίων του Πάπα σε ένα ντοκιμαντέρ.

Ορισμένοι επίσκοποι έχουν πει ότι περιμένουν διασαφήνιση σχετικά με τα σχόλια του Πάπα από την Αγία Έδρα, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι ενώ η διδασκαλία της Εκκλησίας για το γάμο είναι σαφής και δεν μεταρρυθμίζεται, η συζήτηση πρέπει να συνεχιστεί σχετικά με τους καλύτερους τρόπους σεβασμού της αξιοπρέπειας εκείνων που βρίσκονται σε ομόφυλες σχέσεις έτσι ώστε να μην υπόκεινται σε αδικαιολόγητες διακρίσεις.
Mε πληροφορίες από το διαδίκτυο

cen.gr

Pin It
Κάνετε σάρωση για γρήγορη πρόσβαση απο το κινητό, και το τάμπλετ σας, στην ιστοσελίδα μας.
Greek English French German Italian Spanish
(c) Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου και Καθολική Επισκοπή Χίου-Λέσβου-Σάμου
Υπεύθυνος Σύνταξης: Αρχιεπίσκοπος Νικόλαος
Συντακτική Επιτροπή: Αρχιεπίσκοπος, π. Λέων Κισκίνης, π. Φερνάνδος Bravo, Διάκονος Μάριος Φώσκολος, κα Ρένα Φυρίγου
CREATED BY MRemoundos