Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο kantam.gr . Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας. Συμφωνείτε ? 
Pin It

Θεία Ευχαριστία: γιατί ο Άρτος πρέπει να είναι από σιτάρι;

Ο δομινικανός ιερομόναχος π. Άγγελος Bellon προσφέρει σημαντικές εξηγήσεις για μια ερώτηση που τίθεται συχνά: γιατί ο καθαγιασμένος άρτος πρέπει να είναι από σιτάρι;
Είναι ένα ερώτημα που επαναλαμβάνεται πολλές φορές μεταξύ των πιστών, δηλαδή ο λόγος για τον οποίο ο καθαγιασμένος άρτος πρέπει να είναι άρτος από σιτάρι και ο οίνος πρέπει να είναι οίνος αμπέλου. Πρόκειται για δόγμα πίστεως; Ο π. Άγγελος διευκρινίζει όλες τις αμφιβολίες.

Θεία Ευχαριστία: γιατί ο σιταρένιος άρτος
Ο π. Άγγελος μας θυμίζει πως η Εκκλησία δεν καθόρισε ποτέ ως «δόγμα πίστεως» ότι ο άρτος πρέπει να είναι σιταρένιος και ο οίνος πρέπει να είναι της αμπέλου. Όμως προσοχή, αυτό είναι μέρος της διδασκαλίας της Εκκλησίας και «καταδικάζει όσους λένε διαφορετικά». Απηχώντας την Οικουμενική Σύνοδος της Φλωρεντίας, ο π. Άγγελος μας θυμίζει ένα εμβληματικό απόσπασμα των αποφάσεών της: «Το τρίτο ιερό μυστήριο είναι η Θεία Ευχαριστία, της οποίας η ύλη είναι ο άρτος από σιτάρι και ο οίνος από σταφύλια» (DS 1320).

Η Ρωμαϊκή Κατήχηση
Υπάρχει μια άλλη θεμελιώδης πτυχή, η οποία πρέπει να ληφθεί υπόψη. Γι’ αυτό το θέμα μιλά η Ρωμαϊκή Κατήχηση, η οποία, όπως υπενθυμίζει ο π. Άγγελος, είναι η Κατήχηση της Συνόδου του Τριδέντου. Ο Κώδικας Κανονικού Δικαίου ορίζει πράγματι ότι η Θεία Ευχαριστία πρέπει να τελείται με άρτο και οίνο, και ότι «ο άρτος πρέπει να είναι μόνο από σιτάρι και να έχει προσφάτως παρασκευαστεί, ούτως ώστε να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος αλλοίωσης» (καν. 924).

Ο Χριστός χρησιμοποίησε αυτόν τον άρτο
Ένα σημαντικό στοιχείο, στην ευχαριστιακή πρακτική, είναι η «ανάμνησις». Γιατί η Εκκλησία ανεκαθεν είπε «όχι» σε έναν άρτο που δεν είναι σιταρένιος; Ο π. Άγγελος διευκρινίζει αυτό το σημείο. Η ευχαριστιακή ανάμνηση, από κάθε άποψη, καθιστά επίκαιρο ένα γεγονός που συντελέστηκε στο παρελθόν. Η ανάμνηση αναπαρουσιάζει εδώ και τώρα εκείνον τον συμβολισμό που τελεσιουργήθηκε στο γεγονός του Μυστικού Δείπνου. Συνεπώς, στο ερώτημα για τη χρήση του σιταρένιου άρτου, η απάντηση είναι στην αναγωγή σε εκείνο το γεγονός: ο Χριστός χρησιμοποίησε αυτόν τον άρτο.

Ποια είναι η αξία αυτής της πρακτικής;
Η χρήση αυτού του συγκεκριμένου άρτου, του οποίου η ύλη μπορεί εύκολα να βρεθεί σε όλο τον κόσμο, αντικατοπτρίζει μια αξία που ανάγεται στην “consuetudo Ecclesiae”, δηλαδή στο έθος της Εκκλησίας. Όπως μας υπενθυμίζει ο π. Άγγελος, είναι ο ίδιος ο Άγιος Θωμάς Ακυινάτης, στο έργο του Summa Theologiae, που επιβεβαίωσε πως το “έθος της Εκκλησίας” έχει μέγιστο κύρος (II-II,10,12). Η Εκκλησία, όπως διευκρινίζει ο σεβαστός ιερομόναχος, δύσκολα θα αλλάξει αυτήν την πρακτική, ακριβώς επειδή βασίζεται στο κύρος αυτού του έθους: Ο Ιησούς, αφού έκοψε σε κομμάτια τον άρτο (από σιτάρι) και ήπιε τον οίνο (εκ του γενήματος της αμπέλου), είπε: «Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν».
----------------------------
Πηγή: La luce di Maria
Μετάφραση: π.Λ

 

Pin It
Κάνετε σάρωση για γρήγορη πρόσβαση απο το κινητό, και το τάμπλετ σας, στην ιστοσελίδα μας.
Greek English French German Italian Spanish
(c) Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου και Καθολική Επισκοπή Χίου-Λέσβου-Σάμου
Υπεύθυνος Σύνταξης: Αρχιεπίσκοπος Νικόλαος
Συντακτική Επιτροπή: Αρχιεπίσκοπος, π. Λέων Κισκίνης, π. Φερνάνδος Bravo, Διάκονος Μάριος Φώσκολος, κα Ρένα Φυρίγου
Διαχείριση Ιστοσελίδας: Μιχάλης Ρεμούνδος
CREATED BY MRemoundos